Szeptember 15-én a vonatkozó jogszabálynak megfelelően megkezdődött a fűtési idény, ez azonban még nem jelenti a fűtés elindítását. A tudnivalókról, szükséges előkészületekről és a próbafűtés rendszeréről Korózs Andrást, a MIHŐ Kft. ügyvezetőjét kérdeztük.
– A kellemes idő ellenére szeptember 15-én megkezdődött a fűtési idény, azonban a fűtés elindítását még nem tapasztaljuk. Mi egy fűtési szezon „menetrendje”? Mikortól kell ténylegesen fűteni?
– Az ide vonatkozó kormányrendelet szerint a fűtési időszak az év szeptember 15. napja és a következő év május 15. napja közötti időszak. Ez a dátum nem jelenti automatikusan a fűtés elindítását, de a távhőszolgáltató társaságok fűtési rendszerének ekkorra már készen kell állnia. Az ehhez szükséges feladatokat a tulajdonunkban lévő berendezéseken már elvégeztük.
A lakóközösségekkel úgy állapodtunk meg, hogy a meteorológiai előrejelzés alapján, ha a napi átlagos külső középhőmérséklet előreláthatólag 1 napon keresztül 10°C fok alatt, vagy 3 egymást követő napon 12°C fok alatt marad, megkezdjük a fűtést. Ez nem jelenti azt, hogy csúcsteljesítménnyel üzemelünk. Igyekszünk mindig gazdaságos, költségtakarékos, mégis komfortos fűtést biztosítani. Ehhez a hőközpontjainkban lévő automatika a külső hőmérsékletnek megfelelően szabályozza, hogy mekkora hőmennyiséget kell betáplálni a rendszerbe ahhoz, hogy a lakások melegek legyenek. Fűtésindítást követően, amennyiben melegszik a külső hőmérséklet, az automatika lezárja a fűtést. Ha azonban hűlni kezd kint a levegő, az automatika érzékeli ezt, és megkezdi a felfűtést.
– A nyár nyilván egy nyugodtabb időszak a távhőszolgáltatónál.
– Ez nem egészen így van. Idén nyáron például újrahitelesíttettük a hőmennyiségmérőket, a hőtermelő kazánokon pedig elvégeztük, illetve elvégeztettük a karbantartási munkálatokat. Mivel a távhővezetékeink jó része elmúlt már 45 éves, ezért idén is több távhővezeték-szakaszt kicseréltünk hibamegelőző jelleggel. Elvégeztük továbbá a hőközponti felújításokat és egyéb karbantartási munkákat is. A zavartalan fűtési idény érdekében azonban a szolgáltató mellett a lakóközösségnek is készülnie kell.
– Amennyiben a fűtés indításakor vagy utána problémát észlel a fogyasztó, hová forduljon?
– A lakóépületen belüli fűtési rendszer a lakóközösség tulajdona, ezért az épületen belüli fűtési berendezések üzemeltetése, karbantartása vagy korszerűsítése a fogyasztó, illetve a lakóközösség feladata. Ennek ellenére fűtésindításkor a fogyasztók probléma esetén általában, közvetlenül a MIHŐ Kft. műszaki ügyeletét hívják. Munkatársaink szívesen állnak rendelkezésre szakmai tanácsadással, azonban a lakóközösség tulajdonában lévő, épületen belüli fűtési rendszer légtelenítését és karbantartását a közösség képviselője által megbízott karbantartó vagy szerződtetett szakcég végzi. Ezek elérhetőségéről a lakóközösség képviselőjénél tájékozódjanak és minden esetben őt keressék, ha a fűtési rendszer problémája lakóépületen belül van.
– Egy lakóközösség mit tud tenni azért, hogy zökkenőmentesen induljon a fűtése?
– Két fontos dolgot; az egyiket most, a másikat pedig – időjárás függvényében –, általában október közepéig. Az első, és egyik legfontosabb, hogy a fogyasztók a lakásokban lévő radiátorok hőmérséklet-szabályozó szelepeit – a termosztatikus szelepeket –, ha még eddig nem tették meg, állítsák maximális nyitási helyzetbe. Ezzel tudják segíteni, hogy a rendszerben lévő levegő eltávozzon, hogy ne legyen „levegős a rendszer”. A fűtés indulását követően a radiátorszelepeket már a kívánt hőmérsékletnek megfelelő állásba kell fordítani. A másik nagyon fontos, a próbafűtés kérése. Szeptember 15-étől a fűtés indításáig a lakóközösségek részére hőközponti körönként egynapos próbafűtést tudunk biztosítani. Ennek várható költsége lakásmérettől függ, de nagyjából 300 Ft. Mi minden évben javasoljuk ezt, mert a lakóközösség így időben észlelheti a lakóépületen belüli fűtési rendszer működési hiányosságait. A nyári időszakban ugyanis a lakóépületek belső fűtési rendszerén szerelési, karbantartási munkák miatt leengedhetik a fűtővizet. E munkák során, de akár más miatt is, levegő kerülhet a rendszerbe, ami miatt fűtéskor egész egyszerűen nem melegszik fel rendesen a radiátor és csörgő hangot ad. Éppen ezért még a fűtés indítása előtt javasoljuk a próbafűtést és ellenőriztetni a rendszer állapotát a társasház fűtésszerelőjével. Amennyiben a fűtésszerelő a belső fűtési rendszeren például levegősödést tapasztal, azt megszünteti, elvégzi a légtelenítést. Mindez annak ismeretében még fontosabb, hogy egy hőközponthoz több lakóépület is tartozik. Ha az azonos hőközponthoz tartozó társasházak közül akár csak egy nem végzi el megfelelően a légtelenítést, akkor a levegősödés a többi lakóépületnél is megjelenik, és fűtési problémát okoz. Ezért szoktuk kihangsúlyozni a próbafűtés és vele együtt a légtelenítés fontosságát.